Hudsons historia

Joseph L. Hudson, huvudfinansiären som gav namn åt företaget.

Hudson Motor Car Co:s första fabrikHudson Motor Car Company grundades i februari 1909 av några unga vänner som tidigare jobbat på Oldsmobile. En av dem var gift med en släkting till varuhusmagnaten J. L. Hudson, som blev huvudfinansiär åt företaget som även uppkallades efter honom.

Tidiga framgångar

Roy D. Chapin i en Hudson TwentyTack vare grundarnas stora erfarenhet från bilindustrin fick Hudson en flygande start. Man hade redan före grundandet tagit fram ritningar till sin första modell, Hudson 20 Roadster (20 hk, fyrcylindrig), och 1 100 bilar byggdes under juli-december 1909. Totalsumman för modellåret 1910 var hela 4 556 bilar, vilket var rekord för en ny biltillverkare, och gav Hudson en elfteplats i den amerikanska bilindustrin.

De följande åren introducerade Hudson ytterligare bilmodeller och låg på topp 10 i industrin. I slutet av 1915 patenterade man en vetenskapligt balanserad vevaxel, som praktiskt taget eliminerade vibrationerna vid högre varvtal. Den nya motorn kallades Super-six, och hade 80 % högre motoreffekt än föregående motor med samma cylindervolym. Den sattes i produktion i början av 1916, och blev mycket populär.

Essex coach 1925. Foto: Carl Weber CollectionEssex

1919 lanserade man lågprisbilen Essex, som tillverkades i ett helägt dotterbolag. Den liknade Hudson men hade enklare utförande och kortare hjulbas. Öppna bilar var fortfarande standard, medan täckta bilar var lyxutrustade och avsevärt dyrare. Hudson såg potentialen för en massmarknad för täckta bilar, så 1922 kom en enklare täckt modell kallad Essex Coach, och man genast började pressa tillverkningskostnader och pris. Den blev en stor försäljningsframgång. 1925 var Hudson/Essex USA:s tredje största biltillverkare! Andra tillverkare började snart tillverka liknande bilar, ändå låg Essex kvar på samma höga försäljning ända tills den stora depressionen började 1929. De följande åren gick Hudsons och Essex försäljning ner mer än branschsnittet.

TerraplaneOrville Wright med en Terraplane 1932

1932 bytte Essex namn till Terraplane, och designades om med avsevärt lägre vikt och pris – namnet anspelade på att den hade lika många hästkrafter i förhållande till vikten som ett flygplan. Den blev känd för att vinna otaliga hill climbing-tävlingar i USA, och gangstern John Dillinger använde en Terraplane som flyktbil vid sina bankrån. Under flera år sålde Terraplane bättre än modermärket, och Hudson/Terraplane låg kvar på topp 10 i industrin under hela 1930-talet. Men efter att försäljningen gått ner fick de 1938 namnet Hudson-Terraplane, och året därpå hette alla bilarna Hudson.

"Stepdown"

1948 lanserade Hudson en radikalt ny, strömlinjeformad modell. Den var även en av de första bilarna med ett slags självbärande kaross, och genom att lägga golvet i balkarnas underkant blev bilen bara ca 150 cm hög, vilket var hela 10-15 cm lägre än konkurrenternas bilar. "Hudson - the car you step down into" hette det i annonserna.

Motorerna var fortfarande raka sexor (fram till 1950 fanns även raka åttor). Först hade alla samma hjulbas, men 1950 kom modellen Pacemaker, som var lite kortare men i övrigt hade samma utseende. 1949 var sista året Hudson hörde till USA:s tio största biltillverkare.

Hudson Hornet

1951 försvann den åttacylindriga motorn som hade hängt med i många år. I stället kom modellen Hornet som hade en nykonstruerad motor. Med 308 kubik var den sin tids största raka sexa, och snart kom även dubbla förgasare som tillbehör. Med stepdown-modellens låga tyngdpunkt och goda vägegenskaper i kombination med ett högre vridmoment visade sig Hudson Hornet vara som gjord för racing, och skördade stora framgångar inom NASCAR och AAA åren 1951-1954. År 1952 vann Hudson 27 av 34 NASCAR-lopp! Hudson var även den första fabriken som började sponsra racingförare.

Hudson fortsatte använda raka sexor och strömlinjeformad stepdown-design, och utseendeförändringarna från år till år var minimala, utom 1954 då bilarna fick fenor. Trots racingframgångarna så sjönk försäljningen år för år.

AMC

En dyr felsatsning på kompaktbilen Jet, avsedd att konkurrera med Nash Rambler, bidrog till att företaget inte hade råd att utveckla en V8-motor. 1954 avtalade Hudson Motor Car Company och Nash-Kelvinator Corporation att gå samman och bilda American Motors Corporation (AMC). I fortsättningen byggdes Hudson i Nashs fabriker, och blev allt mer en badge engineered Nash. Märkets kräftgång fortsatte, och 1957 var sista året AMC använde namnet Hudson.